Mad og dagsrytme - 7 mdr.

14. december 2009

Alder:
7 mdr.

Mad og dagsrytme - 7 mdr.

Hej igen Helen,

Så er tiden inde til endnu et spørgsmål. Denne gang er det angående mad og dagsrytmen.

Vores dag ser sådanne ud:

Op kl 6.45-7.00
- 200 ml mme

Sover igen fra 8.30/8.45 til 10, hvor de vågner selv og får:
- Mos af kartofler + dagens grønt og fisk/kød
- 90 ml mme

Hygger

kl 12.20
- 200 ml mme

Sover fra kl 13 - 16, vækkes og får
- 120 ml mme
- frugtmos blandet i majs eller ris mel

Så prøver vi at spise..

Kl. 19 får de
- 200 ml mme

Kl 20 lægger vi dem ind. Falder i søvn omkring 21.

Spørgsmål og tvivlen lyder: (De er 7 mdr., og vi begyndte med skemad da de var ca 5 mdr)

- Skal mosen eller flasken være 'hovedmåltidet, når de får grød eller mos?
- Hvis de spiser 3/4 dl, skal jeg så droppe mme?
- Hvis de kun spiser et par skefulde, skal jeg stadig droppe mme, eller kompensere for det de ikke spiser?

- (Ved maden kl 10.) Jeg prøver at ...

Annonce

... lave mosen lidt grovere i det nu, men tænker hvad er næste trin? På sigt skal der rugbrødsmadder ind her, men hvad er den gyldne mellemvej, så de ikke går fra moset mad til rugbrød?

Overordnet er min tvivl:

- Hvor meget mme/døgn skal de have som 7 mdr, de får 810 ml mme/dag?

- Er det for meget; fjerner jeg en flaske eller skærer ned i mængden?

- Ser vores hverdag ellers fornuftig ud? Jeg kan godt lide den. Jeg har ca 2 timer om eftermiddagen, til mig selv: helt alene.

Du må meget gerne komme med alle de gode råd du har mht mad. Jeg føler vi er langt bagud med maden. Jeg har været så meget i tvivl, og synes det er SÅ uoverskueligt, og er derfor gået i stå. Med alle de forskellige hæfter, bøger, nettet og oplysninger, der er, kan jeg ikke finde rundt i det mere...

Håber du kan mærke min tvivl og forstå mine spørgsmål.

Mange gange tak på forhånd.

Kærlig hilsen

Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder